Kolik pít vody a proč?

image

Voda hraje významnou roli při zpracování živin, udržení normálního oběhu a optimální
rovnováhy tekutin. Naše tělo je z 60 % složeno z vody ( např. mozek obsahuje 85% vody
nebo vlasy 10%). Ačkoliv nám tekutiny v jídle mohou pomoci pokrýt denní příjem, většina
denního příjmu vody pochází z tekutin, které pijeme.

Pro správný pitný režim existuje jednoduchý vzoreček:
Na 10kg tělesné váhy naše tělo potřebuje 0,4 l vody.
To znamená, že pokud vážím 80 kg potřebuji vypít 3,2l vody za den (8* 0,4 = 3,2). Pokud nám váha v průběhu hubnutí začíná klesat, snižujeme i množství vypité vody.

Naše tělo se řídí tzv. biorytmy . To znamená, že od 4h ráno do 12h se nám tělo čistí a vylučování je tak nejproduktivnější. V této době bychom tedy měli pít více, konkrétně dvě třetiny z naší denní dávky bychom měli vypít právě do 12h. V našem případě (80kg) odpovídá dvěma třetinám 2,1l vody, které bychom měli vypít do 12h a zbylých 1,1 do 18h. Po 18h už pijeme minimálně, aby voda mohla opustit organismus a my se v noci nebudili na záchod. Ráno, během půl hodiny po probuzení, bychom měli vypít 0,5l vody a teprve POTOM snídat! Den začínáme vodou, abychom nastartovali náš metabolismus.

Pití vody u jídla
Napít bychom se měli asi 20-30 min před jídlem, a asi hodinu po něm! Pití vody při nebo hned po jídle ředí enzymy, které pomáhají trávení snědeného jídla.


Pití vody při pohybu
Fyzická námaha, způsobená sportem nebo fyzickou prací, vyžaduje doplňování většího množství tekutin, podobně jako horko v létě. J si-li vášnivým sportovcem, tělo potřebuje 1l vody na každých spálených 1000 kcal. Co se do správného pitného režimu počítá a co naopak ne. Do pitného režimu se počítá čistá neperlivá voda (může být z kohoutku, pokud je nezávadná) a ¼ pitného režimu může být neslazený čaj. Pozor, kvalitní nejlépe sypaný. Ne za 30 Kč ze supermarketu. Můžeme si uvařit bylinkový, ovocný anebo zelený čaj. Polévka a mléko jsou potraviny! I přesto, že jsou tekuté. Bublinkové nápoje obsahují oxid uhličitý, kterého se tělo snaží zbavit. Oxid uhličitý se ukládá pod kůži a podporuje vznik celulitidy. Podílí se na odstraňování vápníků a minerálů z kostí. Proto se syceným nápojům vyhýbáme. Káva a alkohol naše tělo odvodňuje, proto nezapomínáme stejné množství doplnit čistou neperlivou vodou. Pokud nemáte rádi čistou vodu, můžete do ní přidat kolečko citronu, salátové okurky anebo bylinky např. čerstvou mátu.


Jak poznám, že piji málo?
- obvyklým signálem organismu o nutnosti doplnění tekutin je žízeň. Reaguj na ni okamžitě! Tělo už je v deficitu.
- dále bolest hlavy, sytá barva moči a zápach, otoky a zadržovaná voda v těle, ranní únava, suché ruce, popraskané paty, ztuhlý krk, vypadávání vlasů, kruhy pod očima, “ženské problémy”, potíže s prostatou.

§ Nariadenie EP 1924 2006, NARIADENIE KOMISIE EU č. 1047 2012, Nariadenie 432 2012 §

Informácie uvedené na stránkach sú od nezávislých prispievateľov, alebo len súborom informácii z voľne dostupných domácich a zahraničných zdrojov. Uvedené informácie sú prezentované len so zámerom zdieľania a podpory osobného vzdelania a informácií. Slobodu prejavu a právo na informácie zaručuje Ústavný zákon. Názory autorov sa nemusia zhodovať s názormi tejto stránky, ktorá nenesie zodpovednosť za nesprávne informácie.

Cieľom textu nie je zmierniť, alebo liečiť akékoľvek zdravotné, či psychologické stavy, ani pôsobiť preventívne, ani diagnostikovať, ani k takejto činnosti podnecovať. Za žiadnych okolností nenavádzajú čitateľov nahrádzať bežnú „nevyhnutnú“ lekársku starostlivosť, či urgentnú medicínu, ani k tvrdeniam o liečivých účinkoch produktov, či postupov.

Vyzývame vás k tomu, aby ste si v spolupráci s „kvalifikovaným“ zdravotníckym pracovníkom vytvorili v oblasti zdravotnej starostlivosti vlastný názor a urobili vlastné rozhodnutie na základe vášho úsudku a prieskumu. Publikované vyhlásenia neboli hodnotené regulačným orgánom. Odporúčame vám, aby ste si pred tým, než niečo zakúpite, alebo urobíte nejaké rozhodnutie, vykonali svoj vlastný individuálny prieskum.

0