Kolik pít vody a proč?

image

Voda hraje významnou roli při zpracování živin, udržení normálního oběhu a optimální
rovnováhy tekutin. Naše tělo je z 60 % složeno z vody ( např. mozek obsahuje 85% vody
nebo vlasy 10%). Ačkoliv nám tekutiny v jídle mohou pomoci pokrýt denní příjem, většina
denního příjmu vody pochází z tekutin, které pijeme.

Pro správný pitný režim existuje jednoduchý vzoreček:
Na 10kg tělesné váhy naše tělo potřebuje 0,4 l vody.
To znamená, že pokud vážím 80 kg potřebuji vypít 3,2l vody za den (8* 0,4 = 3,2). Pokud nám váha v průběhu hubnutí začíná klesat, snižujeme i množství vypité vody.

Naše tělo se řídí tzv. biorytmy . To znamená, že od 4h ráno do 12h se nám tělo čistí a vylučování je tak nejproduktivnější. V této době bychom tedy měli pít více, konkrétně dvě třetiny z naší denní dávky bychom měli vypít právě do 12h. V našem případě (80kg) odpovídá dvěma třetinám 2,1l vody, které bychom měli vypít do 12h a zbylých 1,1 do 18h. Po 18h už pijeme minimálně, aby voda mohla opustit organismus a my se v noci nebudili na záchod. Ráno, během půl hodiny po probuzení, bychom měli vypít 0,5l vody a teprve POTOM snídat! Den začínáme vodou, abychom nastartovali náš metabolismus.

Pití vody u jídla
Napít bychom se měli asi 20-30 min před jídlem, a asi hodinu po něm! Pití vody při nebo hned po jídle ředí enzymy, které pomáhají trávení snědeného jídla.


Pití vody při pohybu
Fyzická námaha, způsobená sportem nebo fyzickou prací, vyžaduje doplňování většího množství tekutin, podobně jako horko v létě. J si-li vášnivým sportovcem, tělo potřebuje 1l vody na každých spálených 1000 kcal. Co se do správného pitného režimu počítá a co naopak ne. Do pitného režimu se počítá čistá neperlivá voda (může být z kohoutku, pokud je nezávadná) a ¼ pitného režimu může být neslazený čaj. Pozor, kvalitní nejlépe sypaný. Ne za 30 Kč ze supermarketu. Můžeme si uvařit bylinkový, ovocný anebo zelený čaj. Polévka a mléko jsou potraviny! I přesto, že jsou tekuté. Bublinkové nápoje obsahují oxid uhličitý, kterého se tělo snaží zbavit. Oxid uhličitý se ukládá pod kůži a podporuje vznik celulitidy. Podílí se na odstraňování vápníků a minerálů z kostí. Proto se syceným nápojům vyhýbáme. Káva a alkohol naše tělo odvodňuje, proto nezapomínáme stejné množství doplnit čistou neperlivou vodou. Pokud nemáte rádi čistou vodu, můžete do ní přidat kolečko citronu, salátové okurky anebo bylinky např. čerstvou mátu.


Jak poznám, že piji málo?
- obvyklým signálem organismu o nutnosti doplnění tekutin je žízeň. Reaguj na ni okamžitě! Tělo už je v deficitu.
- dále bolest hlavy, sytá barva moči a zápach, otoky a zadržovaná voda v těle, ranní únava, suché ruce, popraskané paty, ztuhlý krk, vypadávání vlasů, kruhy pod očima, “ženské problémy”, potíže s prostatou.

§ Nařízení EP 1924 2006, NAŘÍZENÍ KOMISE EU č. 1047 2012, Nariadenie 432 2012 §

Informace uvedené na stránkách jsou od nezávislých přispěvatelů, nebo jen souborem informací z volně dostupných domácích a zahraničních zdrojů. Uvedené informace jsou prezentovány pouze se záměrem sdílení a podpory osobního vzdělání a informací. Svobodu projevu a právo na informace zaručuje Ústavní zákon. Názory autorů se nemusí shodovat s názory této stránky, která nenese odpovědnost za nesprávné informace.

Cílem textu není zmírnit nebo léčit jakékoli zdravotní či psychologické stavy, ani působit preventivně, ani diagnostikovat ani k takové činnosti podněcovat. Za žádných okolností nenavádějí čtenářů nahrazovat běžnou "nezbytnou" lékařskou péči, či urgentní medicínu, ani k tvrzením o léčivých účincích produktů či postupů.

Vyzýváme vás k tomu, abyste si ve spolupráci s "kvalifikovaným" zdravotnickým pracovníkem vytvořili v oblasti zdravotní péče vlastní názor a udělali vlastní rozhodnutí na základě vašeho úsudku a průzkumu. Publikované informace nebyly posuzovány regulačním orgánem. Doporučujeme vám, abyste si před tím, než něco zakoupíte, nebo uděláte nějaké rozhodnutí, provedli svůj vlastní individuální průzkum.

0